Idag har det bakats igen!



Hej!

Är hemma med förkylda Lisa idag igen. Passar på att baka till killarna i familjens födelsedagar. Micke fyller år 29 februari, men i år är det ju inte skottår så då firar vi den 28 februari. Fast i år firar vi inte ens då för i år får det bli kalas söndagen den 27 februari. Vet ni varför? Jo, den 28 februari drar vi till Thailand med våra kära vänner Nina, Micke och Johanna. Ska bli  underbart! 2 dagar efter vi kommer hem fyller Rasmus 18 år (hjälp, vart tog åren vägen....) så det är bäst att ladda lite gott i frysen även till denna dag. Kanske är lite jetlegged när vi kommer hem också. Vet dock inte hur vi kommer fira 18-åringen. Kanske blir ute på resturang, men några fikagäster kommer säkert till helgen efter annars och då är det bäst att ha lite gott hemma.

Idag fick det bli vanilj- och chokladbullar efter sonens önskemål. Recept kommer här:

200 g smält smör
3 dl vatten
3 dl mjölk
Värms till 37 g.
100 g jäst
15 dl vetemjöl
2 dl socker
3 tsk bakpulver
3 tsk kardemumma

Dessa bullar behöver bara jäsas en gång. Blanda ihop degen och jäs i en bunke med lock i diskbaljan med varmvatten. Då går det fort. Sedan bakar du ut bullarna och kan sedan grädda dem direkt om du har bråttom. Har du inte det kan du självklart jäsa dem en gång till. Behövs inte så lång stund. Du kommer märka hur fort det går. Det är ju mycket jäst + bakpulver i denna deg så det är inte så konstigt.

Denna gång fyllde jag halva degen med hackad mörk choklad, mörkt muscovadosocker och smält smör. Andra hälften med smält smör, florsocker och vaniljsocker. Slurp!

Jag gjorde en morotskaka också, men den får glasyren när den kommer ur frysen.

Sedan bakade jag Mickes favoritkakor. Ett recept jag fått från min svärmor Marianne. Hon har kallat dem för "Gullans kakor" eller numera "Mickes godingar". Såhär gör jag dem:

2 hg smör
2 dl socker (hade slut på vanligt strösocker idag så det fick bli råsocker strö)
1 äggula
1 msk kanel
2 tsk bikarbonat
1 msk sirap
4-5 dl mjöl

Allt blandas och klickas sedan ut på plåten. Gräddas i 175 g i ca 10 minuter.

Lycka till nu!

/ Kram från lilla Bagerskan!

Din kommentar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0