Rasmus favorittårta - Chokladbiskvitårta



Detta blir som en stor jätte chokladbiskvi, så gillar du det är detta något du måste testa. Lite pysslig att göra, men inte svårt. Det är den tårtan som är närmast i bild.

Botten
1,5 dl mald mandel
3 äggvitor
2,5 dl socker
1 dl ströbröd

Vispa äggvitan styv, vänd i sockret i två omgångar. Vispas blankt. Blanda i ströbröd + mandel. Grädda på bakplåtspapper i en form med löstagbar kant i 175 grader i nedre delen i 30 minuter. Låt svalna.

Tryffelkräm
225 g milda
3,5 dl florsocker
3 äggulor
4 msk kakao
2 tsk snabbkaffe (kan dubblas)
1 msk vaniljsocker

Rör socker och fett och sedan äggulorna, en i taget. Rör i resten. Låt kakan vara kvar i formen och fyll på med tryffelsmeten. Frys i ca 1 timme.

Smält 100 g mörk choklad och bred snabbt över den frysta kakan. Gör mönster med gaffel, om så önskas. Frys en liten stund till och lossa sedan kanten.

När tårtan varit i frysen, ta ut den ca 1,5 – 2 timmar före den ska serveras. Sedan in i kylen, godast att äta kall.

Om man vill kan man garnera med jordgubbar, physalis och florsocker.

Sedan är det bara att mumsa på!

Denna tårta brukar vara en riktig succé, men då måste man ju vara en liten sockerråtta förstås, som gillar choklad och mycket sött! Slurp!


Din kommentar
Postat av: KusingUllisen :D

heej kusin, här har jag nu lyft blicken från böckerna o dreglar rätt flitigt över ovan nämnda bakverk. En chokladälskare jag är, därav..

Du! kan du inte lägga ut receptet på de fenomenalt otroligt underbart utsökta chokladbakverken du bjöd på på Emma-dagen när vi var där, de underverk som var i muffinsformar, de vackert spritsade chokladbakelelserna som vred om tungan ordentligt av välbehag. De var grymma!

vill personligen ha receptet o tror att fler skulle uppskatta det :)



kramis

kusinis

2011-02-23 @ 18:52:58
Postat av: Moni

Gulle dig, min fina kusin! Vad glad jag blir att du kikar in här och skriver några ord dessutom. Jag ska absolut lägga till de recepten. Vet precis vilka du menar! Ha det så jätte bra nu och stor bamsekram till dig! Jag planerar en resa norrut i maj. Hoppas vi kan ses då. Hör av mig när jag vet när det blir. Puss och kram till tusen till dig!

2011-02-24 @ 11:09:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0