Jag bakar Leilas morotskaka och filmjölksbröd

Hej på er!

Kolla kolla! Impade? Jag är ganska impad själv. Inte av bakandet, men att jag (med Mickes hjälp...) fått in lite färska bilder här.

I dag har jag bakat morotskaka som vi ska ha med på lördag när vi ska till Lisas bästis Sofie med familj på middag. Brödet blev jag bara sugen på att baka. Det luktar så gott här hemma idag! Snöigt och busväder ute och mys här inne med tända ljus och full rulle i köket. En härlig kväll!

Recepten är från Leilas "a piece of cake" och kommer här:

"Världens bästa morotskaka"
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rårivna morötter

Gräddas i 150 g i mitten av ugnen ca 55 minuter.

"Creme cheese topping"
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime (hade inte det hemma så jag tog citron)
100 g philadelfiaost

Vispa allt krämigt. Bred över den avsvalnade kakan.

"Turbosnabb filmjölkslimpa"
4 1/2 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl torkade aprikoser eller fikon (jag tog aprikoser idag för det hade jag hemma)
1 dl hasselnötter (hade inga hemma + många är allergiska, tog valnötter istället)
1 dl russin (tog mina favoritrussin - de gröna - slurp - kan varmt rekommenderas)
1 dl vetekross
1 dl rågkross (hade inte vetekross så jag tog 2 dl rågkross istället)
1 dl havregryn
2 1/2 dl grovt rågmjöl (hade bara finmalet, det går nog bra....)
3 dl vetemjöl (hade dinkelmjöl - ska ju vara nyttigare så jag tog det)
1 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrön
1 1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor (hade inga hemma, men jag hade fänkål så jag tog 1 tsk av det)

Allt blandas. Haka nötterna och aprikoser/fikon. Blanda sist i sirap och filmjölk. Klä en avlång brödform med bakplåtspapper. Fyll formen med smeten och strö över havregryn (jag tog sesamfrön istället för det var jag sugen på). Gräddas i ca 45 minuter i 200 g i mitten av ugnen.

Har ju inte provsmakat något av det och har inte gjort just dessa recept förut så jag får berätta sen vad jag tycker. Har dock provsmakat creme cheese toppingen och den var supersmarrig. Gjorde en annan morotskaka till min födelsedag och den toppingen var inte alls lika god, så det verkar lovande det här!


Din kommentar
Postat av: Pempa

Åh vad rolig att du har kommit på hur man ska göra för att få in bilder :-) nu ska jag bara lära dig att mobilblogga ;-) pössar

2011-02-10 @ 23:09:35
URL: http://pempa.blogg.se/
Postat av: Moni

Ja, visst är jag duktig! :) Tack gulle dig för din feedback och hjälp. Kramis!

2011-02-11 @ 11:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0