Mitt läckra påskbröd



Visst är det läckert det här påskbrödet. Man gräddar det som vanligt i ugnen och samtidigt så kokas äggen. Coolt va! Jag har bakat det i många år nu. Ni skulle sett Rogers glädje när jag gjort detta bröd första gången. Han tyckte det var jätte läckert och han berömmer brödet nästan varje år. Det är gott, men framförallt dekorativt till tusan, tycker jag. Det dröjer nu ett tag till nästa påsk, men här får ni receptet om ni är sugna att testa:

50 g jäst
4 dl mjölk eller vatten
2 tsk salt
1/2 olivolja
3 dl rågsikt
8-9 dl vetemjöl
9 okokta ägg, rumstempererade

Till pensling behövs 1 ägg och skalade sesamfrön och/eller havssalt. Men i år hade jag linfrön och solroskärnor på. Det var också jätte gott.

Gör som vanligt med jäst och ingredienser till en deg. Låt den jäsa i ca 30 minuter. Vält sedan ut degen på bakbordet dela den i 2 delar. Forma den ena halvan till en rund kaka, ca 28 cm i diameter. Lägg den på en smord eller bakplåtsklädd plåt. Placera 8 ägg jämt fördelat över kakan med spetsen på ägget inåt och 1 ägg i mitten. Rulla ut resten av degen till 9 st långa, smala längder. Lägg dem dubbelt och sno dem lite och lägg sedan en snodd runt varje ägg. Låt sedan brödet jäsa ca 25 minuter. Sedan är det bara att pensla kakan och strö på fröna och skjutsa in i ugnen i 225 grader, ca 25 minuter.

Lycka till!

Din kommentar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0